.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آلودگى بزرگترين رودخانه شمال كشور

اگر به فكر حفاظت از رودخانه سفيدرود نباشيم در آينده اى نه چندان دور در زمينه هاى صيد، تكثير و رهاسازى ماهيان مشكلات عديده اى ايجاد خواهد شد و لطمات جبران ناپذيرى به منابع آبزيان درياى خزر وارد خواهد آمد.
سرهنگ پيرقديمى، فرمانده يگان حفاظتى شيلات گيلان با بيان اين مطلب گفت: تكثير طبيعى در رودخانه ها براى آبزيان به مراتب بهتر از تكثير مصنوعى در مراكز تكثير است كه اين مسأله خود اهميت حفاظت از رودخانه ها را دوچندان مى كند.
وى تصريح كرد: براساس آخرين اطلاعات به دست آمده از مراكز پژوهشى، نسل گونه هاى مختلف ماهيان خاويارى به صورت ناجوانمردانه در حال انقراض است. پيرقديمى مهم ترين عوامل انقراض اين ماهيان را ورود فاضلاب هاى شهرى، صنعتى، كشاورزى و صيد غيرمجاز عنوان كرد. وى متذكر شد: مسئولان بايد براى حفاظت از اين منابع ارزشمند توجه بيشترى نسبت به تجهيز و حمايت مادى و معنوى از نيروهاى يگان حفاظت شيلات گيلان داشته باشند.
فرمانده يگان حفاظت شيلات گيلان گفت: متأسفانه حقوق قانونى نيروهاى يگان به دليل كمبود اعتبار و بودجه به نحو شايسته و مطلوب تأمين نمى شود و اين امر با وجود برخى مشكلات اقتصادى موجود در جامعه موجب بى انگيزگى نيروها شده است.
وى از مسئولان شيلات و برنامه و بودجه خواست نسبت به تأمين بودجه يگان و پرداخت حقوق قانونى نيروهاى اين ارگان اهتمام ورزند. پيرقديمى متذكر شد: اگر نيروهاى يگان از نظر مادى و معنوى تأمين نشوند و حضور شجاعانه اى در عرصه هاى عملياتى حفاظت از منابع آبزيان نداشته باشند ما در كمتر از ۵ سال آينده در بعد اقتصادى هيچ گونه آبزى براى عرضه نخواهيم داشت. سفيدرود پنجمين رودخانه پرآب كشور محسوب مى شود كه از كوه هاى چهل چشمه كردستان سرچشمه مى گيرد و با طى كردن مسير ۷۵۰ كيلومترى در منطقه كياشهر در استان گيلان به درياى خزر مى ريزد.
اين رودخانه به تنهايى ۳۰ درصد مجموع آب هاى وارده به حوزه جنوبى درياى خزر را تشكيل مى دهد و يكى از مراكز مهم تكثير طبيعى ماهيان و كانون هاى اصلى فعاليت شيلاتى كشور است. علاوه بر ماهيان خاويارى، ماهيان كميابى چون ماهى آزاد درياى خزر، ماهيان استخوانى سيم، سوف و سفيد براى تخم ريزى و زاد و ولد به رودخانه سفيدرود مهاجرت مى كنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.